Lübnan'da "Tuk-Tuk" motor taksilerin sürücüleri güneş panellerinin ürettiği enerjiyle gaza basıyor
Lübnan'da "Tuk-tuk" adı verilen motor taksi sürücüleri, ülkedeki elektrik krizi ve artan akaryakıt maliyetine karşı araçlarına monte ettikleri güneş paneli ile enerjiye çözüm üretiyor.

Beyrut
Lübnan'da elektrik ve enerji üretimi büyük oranda devlet tarafından daha önce sübvanse edilen akaryakıtla üretiliyordu.
Ancak ülkede 2019'da patlak veren ekonomik krizle birlikte merkez bankasının döviz rezervlerinin erimesinin ardından akaryakıt desteği kaldırıldı.
Ülkede elektrik üreten birçok santral bakımsızlık ve akaryakıt yokluğu nedeniyle durma noktasına geldi. Ülke 2021 yazında karanlığa gömüldü. Bugün de sadece söz konusu devlet santralinden günlük 2 saat elektrik üretilip vatandaşa veriliyor.
Devletin vatandaşa elektrik hizmeti sunamaması, akaryakıt fiyatlarında meydana gelen global artış, Lübnanlıları farklı çözümler üretmeye sevk etti.
Alternatif enerji modellerine rağbet artıyor
Enerji üretimi konusunda birçok Lübnanlı, evini aydınlatmak ve temel ihtiyaçlarını karşılayabilmek için kendi imkanlarıyla satın aldıkları güneş panelleri ve şarj baterileriyle maliyeti düşük elektrik üretiyor.
Elektrik krizinin başında güneş panelleri sadece evlerin aydınlatılması için kullanıldı. Şu anda ise küçük taşıma araçlarına monte edilen güneş panelleri elektrikli araçlarla dönüştürülüp sıfır masrafla trafiğe çıkıyor.
Lübnan'ın başkenti Beyrut'un güneyinde yer alan Sayda kentinde yaşayan 52 yaşındaki Filistinli Halid Kadura, AA muhabirine yaptığı açıklamada, "Tuk Tuk" adı verilen motor taksisi ile yol kenarında sebze satarak geçimi sağlıyor.
4 kişilik bir ailesi olduğunu belirten Kadura, daha önce akü ile çalışan aracını elektrik ile şarj ettiğini ancak elektrik kesintisi ve artan jeneratör maliyetleri üzerinde farklı bir çözüm arayışına girdiğini söyledi.
Motoru için satın aldığı güneş panellerini bir mühendis yardımıyla monte ettiğini söyleyen Kadura, artık ne benzin ne de şarj için elektrik ücreti ödemiyor.
Kadura, "Panelleri taktığım 2 aydan bu yana çok iyi bir sonuç elde ettim. Artık motoru çalıştırmak için herhangi bir masrafım söz konusu değil." dedi.
Masrafların azalması üzerine sattığı sebzelerin fiyatında da indirime gittiğini belirten Kadura, "Müşterilerim de bu durumdan memnun çünkü uygun bir fiyata satıp eski kârı elde edebiliyorum. Düşük maliyet aynı kazanç." ifadelerini kullandı.
Başarılı olup yayılan bir model
Kadura'nın motorunu güneş paneli ile şarj etmesine vesile olan elektrik mühendisi Muhyeddin Vehbi, birçok denemelerine rağmen ilk etapta başarılı olamadıklarını ancak vazgeçmediklerini söyledi.
Yapılan tüm uğraşların sonunda neticeye vardığın kaydeden Vehbi, "Tuk Tuk, güneş panellerinin ürettiği elektrik sayesinde çalıştı. Ardından birçok test sürüşleri yaptık. Fikrimiz başarılı olunca birçok sürücü arasında yayılmaya başladı." ifadelerini kullandı.
Şu anda sadece motor taksilere panelleri monte edebildiklerini kaydeden Vehbi, normal araçlara bu modelin uygulanması için çalışma yaptığını belirtti.
Vehbi, "Güneş panellerin etkisi kışın yaz aylarında olduğu gibidir. Sadece hava yağmurlu ve rüzgarlı olmasın" yanıtını verdi.