Dolar
32.32
Euro
34.90
Altın
2,214.39
ETH/USDT
3,605.30
BTC/USDT
71,277.00
BIST 100
9,050.35
Teknoloji

Baykar Teknoloji Lideri Bayraktar: Baykar, şu anda dünyada en fazla ülkeye insansız hava aracı ihraç etmiş firma

Baykar Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, Baykar'ın şu anda dünyada en fazla ülkeye insansız hava aracı ihraç etmiş firma olduğunu söyledi.

Şahin Oktay  | 08.03.2022 - Güncelleme : 08.03.2022
Baykar Teknoloji Lideri Bayraktar: Baykar, şu anda dünyada en fazla ülkeye insansız hava aracı ihraç etmiş firma Fotoğraf;: Tahir Turan Eroğlu / AA

Kocaeli

Gebze Teknik Üniversitesi'nde (GTÜ) düzenlenen etkinlikte öğrencilerle bir araya gelen Bayraktar, Baykar Teknoloji'nin milli teknoloji hamlesi serüveni ve Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı'nda yürüttükleri çalışmalara ilişkin sunum yaptı.

Pozitif bilimin temellerini atan bir medeniyetin çocukları olduklarını belirten Bayraktar, 17. yüzyıldan sonra batının çok daha öne geçtiğini söyledi.

Bayraktar, havacılık özelinde bakıldığında dünyada ilk motorlu uçuşun 1900'lü yıllarda başladığını dile getirerek, bu dönemde Osmanlı İmparatorluğu'nun havacılık filoları kurduğunu, bunun yanında Cumhuriyetin ilk yıllarında ciddi bir girişim rüzgarı estiğini fakat çalışmaların bürokrasi ve dış müdahalelerle engellendiğini anlattı.

Havacılıkta o yakalanan dalga devam ettirilmiş olsaydı bugün uzay araçlarından bahsetmiş olacaklarına işaret eden Bayraktar, "Biz çok daha önce başlıyoruz ama maalesef bunu kaybediyoruz. Peki bir sonraki dalga dediğimiz havacılıktaki paradigma değişimi nerede başladı? İnsansız hava araçlarıyla birlikte gerçekleşiyor." diye konuştu.

Bayraktar, yaptıkları insansız hava araçlarının diğerlerinden ayrıştıran unsurun yazılımları olduğunu ifade etti.

Öğrencilere bitmiş yarışlara değil, yarının yarışlarına bugünden hazırlanmalarını vizyon olarak tavsiye eden Bayraktar, "Bugün bitmiş yarışlarla yarışmaya kalktığınızda düşünün otomotiv sektörünü... Dünya devleri var ve ülkeler neredeyse yarışamıyor. Yarının teknolojisine bugünden hazırlanmanızda son noktayı yakalamanız mümkün. Biz hep böyle yaptık." dedi.

"Bayraktar TB2 dünyada en çok konuşulan insansız hava aracı"

Bayraktar, Türkiye'nin kendi sınıfında en iyisi diyebilecekleri insansız hava araçları yaptıklarını vurgulayarak, Bayraktar TB2'nin Karabağ ve diğer bölgelerde gösterdiği başarılardan dolayı dünyada en çok konuşulan insansız hava aracı olduğunu dile getirdi.

Bugün Türkiye'de savunma sanayisinde yerlilik oranının yüzde 70'lerin üzerine çıktığını, Bayraktar TB2'de yüzde 93 oranında gerçekleştiğini belirten Bayraktar, şöyle devam etti:

"Biz bu insansız hava araçlarımızı sahada geliştirdik diyebilirim. Bizim için kolay yolu seçmemek, sistemin gösterdiği yoldan değil de kendi bildiğimiz doğrudan gitmiş olmak aslında uzun vadede, orta vadede en büyük avantajımız haline dönüştü bir anlamda. Niye? Çünkü bu sayede biz sahada askerle birlikte yaklaşık 2006'dan beri son harekatlar da dahil mühendislerimizle birlikte sahada bunları en hızlı şekilde, en seri bir biçimde eksiklerini görerek düzeltmek üzere çalıştık. Şu anda sürekli devam ediyor. Yani bürokrasinin koridorlarından uçurmaya çalışmayıp hak bildiğimizden, doğrudan ayrılmadan sahada askerle birlikte bu teknolojiyi geliştirmiş olmak bir taraftan da dünyanın en iyisini yapmamızı sağladı çünkü en yüksek teknolojiyi dahi tutup muharebe şartlarına götürdüğünüzde soğukta çalışmayacaksa veya şarj edemeyecekseniz mevcut güç sistemlerinizle sırtınıza ancak yük olur."

Selçuk Bayraktar, Baykar'ın şu anda dünyada en fazla ülkeye insansız hava aracı ihraç etmiş firma olduğunu söyleyerek, "Dünyada Türkiye bu alanda ilk üçte diyebilirim. 19 ülkeye ihracat sözleşmesi imzalanmış durumda. Bunların da birçoğuna ihraç edildi. Bütün gelirlerinin yüzde 90'ından fazlasını Baykar yurt dışı ihracatından elde ediyor. Buradan elde ettiği gelirle de yeni platformları geliştiriyoruz, insanız savaş uçağıyla uğraşıyoruz." şeklinde konuştu.

"Bu uçaklar da muharebede devrim yapacaklar"

Baykar'ın gelecek çalışmalarına değinen ve şu anda Bayraktar TB3 dedikleri platformun dünyanın ilk gemiye konuşlu SİHA'sı olacağını vurgulayan Bayraktar, şöyle devam etti:

"Bu konvansiyonel sabit kanatlı bir insansız hava aracı şeklinde geliştirdiğimiz bir platform. MİUS dediğimiz insansız hava aracıyla birlikte bu uçaklar, hem Bayraktar TB3 hem de MİUS bir gün devreye girerlerse nasıl ki Bayraktar TB2 SİHA'larımız filolar halinde uçarak muharebe tarihinde paradigma dönüşümüne neden oldular, bu uçaklar da muharebede devrim yapacaklar. Şu an Bayraktar TB3'ün geliştirme faaliyeti devam ediyor. Biraz daha büyük bir uçak, 1200 kilogram civarında ve neredeyse en ufak bir müdahale olmadan gemiye inip kalkma kabiliyetine sahip olacak şekilde tasarlanıyor. MİUS da 6 ton civarında 1500 kiloluk faydalı yüke sahip az görünür nitelikte tasarladığımız bir dahaki yıla ilk prototipini, ilk uçuşunu hedeflediğimiz ülkemizin ilk insansız savaş uçağı. Yine kısa pist gemilere inip kalkma özelliğine sahip olacak şekilde tasarlanıyor."

Bayraktar, Baykar'da verdikleri mücadeleden edindikleri tecrübeyle bir çiçekle baharın gelmeyeceğini gördüklerine işaret ederek, "Bizim daha iyi insansız hava aracı yapabilmemiz için hem ekosistemin hem toplumsal paradigmanın dönüşmesi gerekiyor. Bu maksatla Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı'nı kurduk." dedi.

Bu vakıf kapsamında burs programları, deneyimleyerek temel bilimleri ve teknolojiyi öğreten eğitim programları düzenlediklerini anlatan Bayraktar, şu anda 57 ilde 81 atölyenin geleceğin yüksek teknolojisini yapacak gençleri yetiştirdiğini kaydetti.

Bayraktar, bu yıl Teknofest'in Karadeniz'de yapılacağını hatırlatarak, "Teknofest bir fuar değil, Teknofest bir hava gösterisi de değil. Teknofest bir toplumsal paradigma dönüştürme etkinliği. Türkiye teknoloji geliştirmede dünyada hak ettiği yere gelecek." diye konuştu.

Bayraktar, sunumunun ardından Gebze Teknik Üniversitesi'ndeki teknoloji takımları tarafından yürütülen projelerin sergilendiği stantları gezerek, öğrencilerle sohbet edip, fotoğraf çektirdi.

Bayraktar, BTÜ'de Türkiye'nin insansız hava araçları serüvenini anlattı

Bursa Teknik Üniversitesinin (BTÜ) Mimar Sinan yerleşkesinde düzenlenen etkinlikte öğrencilerle bir araya gelen Bayraktar, hava araçlarının tarihini Müslüman bilim insanlarından örnekler vererek anlattı.

İnsansız hava araçları konusunda Türkiye'nin birkaç başarılı ülkeden biri olduğunu belirten Bayraktar, "Bu süreç devam ediyor ve biz mücadeleyi halen daha veriyoruz. 2000'li yılların başında biz, Türkiye'nin ilk robot uçağını yaptık. O dönemde savunma sanayine baktığımızda Türkiye, yüzde 85 oranında yurt dışına bağımlıydı ve bütün insansız hava araçlarını, askeri teçhizatların çok büyük bir kısmını yurt dışından alıyordu. İlk defa bizim de çabalarımızı gören Savunma Sanayii Başkanlığı dedi ki 'Biz en ufak da olsa, en önemsiz de olsa milli insansız hava aracı projesi başlatacağız.' 2005'te Türkiye'nin ilk milli güdüm sistemi o maket uçak da o sizin yaptığınız uçaklar gibi uçakta uçtu. 2007'ye vardığımızda Türkiye Cumhuriyeti'nin envanterine ilk defa en ufak projesi de olsa milli insansız hava aracı girdi." diye konuştu.

Milli Teknoloji Hamlesi'nin Türkiye'nin markası olduğunu vurgulayan Bayraktar, akıllı uçan araçların geleceğin teknolojisi olduğunu söyledi.

Selçuk Bayraktar, insansız hava araçları konusunda yıllar içerisinde tecrübe kazanıldığını dile getirerek "2008'de 5 metrelik bir prototipini yaptık Bayraktar TB2'nin. Sonra Bayraktar TB1 2009'da uçtuğunda ne İsrail'in Heron'u, ne Amerika'nın Predator'u otomatik inip kalkmıyordu. Bu hangardan çıktı otomatik bir şekilde, pist başına gitti. 2014'te Bayraktar TB2 ilk defa Türk Silahlı Kuvvetlerinin envanterine girdi. 40 yıldır Türkiye'nin verdiği terörle mücadelede terörün belini kırdı. Sonra da şu anda dünyada en çok kullanılan, en meşhur kendi sınıfının en iyi insansız hava aracı oldu. 10 sene öncesiyle bugüne baktığımızda şunu görebiliriz rahatlıkla, bu uçan akıllı mobilite hayatımıza giriyor." ifadesini kullandı.

"Şu an dünyada insansız hava aracı yerine devlet liderleri 'Şurada Bayraktar uçuyor' diyorlar"

Bayraktar, adalete ve ahlaka oturmayan sosyal sistemlerin kalıcı ve sürdürülebilir olmayacağını belirtti.

Zorlu yollardan geçtiklerini ve o sistemlere uymaları halinde bugün milli insansız hava araçlarının olamayacağını anlatan Bayraktar, "İsrail hakimdi bütün sisteme yüzde 85 oranında. İnsansız hava aracının ismi Heron'du Türkiye'de. Şu an dünyada insansız hava aracı yerine devlet liderleri 'Şurada Bayraktar uçuyor.' diyorlar, yani 'İHA' demiyorlar, 'Bayraktar uçuyor.' diyorlar. İşte Bayraktar şarkıları çıkıyor, bayağı böyle hit falan oluyorlar." dedi.

Bayraktar, Kovid-19 salgını sürecinde üretilen yerli solunum cihazlarının hikayesinden de bahsetti. Kısa sürede seri imalata hazır hale gelindiğini, gece gündüz çalıştıklarını anlatan Bayraktar, Türkiye'nin bu cihazları ihtiyacı olan ülkelere hediye ettiğini söyledi.

Selçuk Bayraktar, insansız hava araçlarının dünyanın birçok ülkesine ihraç edildiğini ve birçok yerde kullanıldığını, Azerbaycan'ın Ermenistan işgalinden kurtardığı Karabağ'da aktif bir şekilde görev yaptığını ve bu nedenle hem kendisine hem rahmetli babası Özdemir ve ağabeyi Haluk Bayraktar'a Azerbaycan tarafından devlet nişanı verildiğini ve bununla gurur duyduğunu aktardı.

Seminerin ardından Bayraktar, BTÜ yerleşkesindeki Özdemir Bayraktar Teknofest Atölyesi'nin açılışını da gerçekleştirdi, öğrencilerin yaptıkları çalışmaları inceleyerek hatıra fotoğrafı çektirdi.

Program sonrasında BTÜ Rektörü Prof. Dr. Arif Karademir, Bayraktar'a hediye takdim etti. Etkinliğe İl Milli Eğitim Müdürü Serkan Gür, Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA) Genel Sekreteri Muhammet Zeki Durak, üniversite öğretim görevlileri ile çok sayıda öğrenci katıldı.

Anadolu Ajansı web sitesinde, AA Haber Akış Sistemi (HAS) üzerinden abonelere sunulan haberler, özetlenerek yayımlanmaktadır. Abonelik için lütfen iletişime geçiniz.