Dolar
9.29
Euro
10.76
Altın
1,762.43
ETH/USDT
3,826.90
BTC/USDT
61,604.00
BIST 100
1,412.77
Gündem

Türkiye'nin sosyal girişimcilik etki haritası çıkartılacak

Sosyal girişimciliğe dikkati çekmek, gençleri özendirmek ve ilham kaynağı olmak amacıyla "Türkiye'de Sosyal Girişimciliğin Etkisi" başlıklı proje başlatıldı.

Zeynep Rakipoğlu   | 09.07.2019
Türkiye'nin sosyal girişimcilik etki haritası çıkartılacak

İstanbul

"Türkiye'de Sosyal Girişimciliğin Etkisi" projesi kapsamında ülkedeki sosyal girişimcilik örnekleri incelenip etki haritası çıkartılacak.

Sosyal Girişimcilik Kampüsünce, KOSGEB ve AIESEC Türkiye'nin desteğiyle girişimciliğin konuşulduğu ve öğretildiği platformlarda sosyal girişimciliğe dikkati çekmek, gençleri buna özendirmek ve ilham kaynağı olmak amacıyla "Türkiye'de Sosyal Girişimciliğin Etkisi" isimli bir proje başlatıldı.

Türkiye'deki 20 üniversite ile 20 ülkeden girişimcilerin katkı sunacağı proje kapsamında, Türkiye'deki sosyal girişimciler, gençler ve sivil toplum kuruluşu yöneticileri 16 Temmuz'da başlayarak 6 hafta sürecek çalıştaylarda bir araya gelecek.

Ülkedeki sosyal girişimcilik örneklerinin inceleneceği çalıştayların sonunda ortaya çıkarılacak etki haritası raporlanarak kamuoyu ile paylaşılacak. Ayrıca rapor, TBMM'ye sunularak "Sosyal Girişimcilik" yasasının çıkması için öneride bulunulacak.

"Sosyal girişimciliği kavrayacaklar"

Proje Koordinatörü ve sosyal girişimci İsmail Hilmi Adıgüzel, AA muhabirine, projeyle Türkiye'deki sosyal girişimcilerin envanterini çıkarmayı amaçladıklarını söyledi.

Sosyal girişimciliği, "tespit edilen bir sorunu çözmek için kaynak aktarma" olarak tanımlayan Adıgüzel, bu kavramın bilinmediğini, sosyal girişimci olan gençlerin kendilerinin farkında olmadığını belirtti.

AIESEC Türkiye'nin desteğiyle gerçekleştirecekleri projeyle ülkedeki sosyal girişimcilerin ne kadar fazla olduğunu göstermek istediklerini dile getiren Adıgüzel, programa farklı ülkelerden sosyal girişimci gençlerin de katılacağını vurguladı.

Adıgüzel, proje kapsamında 20 Temmuz-2 Eylül tarihleri arasında birçok çalıştay düzenleyeceklerini aktararak, "20 ülkeden gençler buraya gelecek. Ayrıca, Türkiye'deki 20 üniversiteden de girişimci gençleri davet edeceğiz. Her ülkeden gelen arkadaşımızı, üniversiteli gençlerle eşleştirerek, takım haline getireceğiz. 6 hafta boyunca yurt dışından gelen arkadaşlarımıza yardımcı olacaklar, sosyal girişimciliği kavrayacaklar, yabancı dillerini geliştirecekler ve değişik kültürleri tanımış olacaklar." diye konuştu.

Çalıştayların sonunda düzenleyecekleri zirvede sonuç raporunu açıklayacaklarını kaydeden Adıgüzel, başarılı sosyal girişimcileri de ödüllendireceklerini söyledi.

Sosyal girişimciliğin Anadolu'daki küçük işletmelerde çok yaygın olduğunun altını çizen Adıgüzel, şunları anlattı:

"Anadolu'ya üniversitelere seminerlere gittiğimde karşılaştığım işletmeler ve girişimlerle bunu çok görüyorum. Örneğin, Hakkari'de genç bir arkadaşımız genç kızlara örgüden çeşitli ürünler yaptırıp bunları internet üzerinden satıyor, yerel kalkınmaya katkı sağlıyor. Hem oradaki kızlara evden çalışma olanağı sağlıyor hem de dezavantaj olarak gördüğümüz mesafeyi internet üzerinden kapatmış oluyor. Oradaki yerel motiflerle o çantaları üretip satıyor. Hatay Yayladağ Kaymakamlığı, Suriyeli mültecilerle birlikte mülteci kampında ayakkabı atölyesi kurmuştu. Orada mültecilerin hem rehabilitesi konusunda ciddi bir destek veriyorlar hem de ayakkabı üretip ülkeye katma değer sağlıyorlar. Sosyal girişimcilik de bunlardan bir tanesi zaten."

"Anket sorularıyla sosyal girişimci olup olmadığını anlayacağız"

Projenin sonunda Türkiye'deki sosyal girişimciliğin etki haritasını çıkartacaklarını dile getiren Adıgüzel, şöyle devam etti:

"KOSGEB'le görüşüyoruz. Eğer onay verirse, Türkiye'deki tüm il müdürlüklerine KOSGEB sayesinde bir yazı gidecek. Bu şekilde o bilgiler alınmış olacak. Bir de internette 'sosyalgirişim.net' üzerinden bir forum açacağız. Sosyal medyayı da kullanarak daha fazla kişiye ulaşmaya çalışacağız. Olabildiğince fazla kişiye ulaşıp bu anket formunu daha fazla kişinin doldurmasını sağlayacağız. Anket sorularıyla sosyal girişimci olup olmadığını anlayacağız. Öncelikle hangi sorun üzerinde çalıştıklarını soracağız. Bu sorunu çözmek için nasıl bir yol haritası izlediklerini, gelir modellerinin ne olduğunu öğreneceğiz. Çünkü sosyal girişimciliğin en önemli faktörlerinden birisi gelir modelinizin olması. Bu bir yardım kampanyasından çok daha başka bir şey, hem sizin kazanıyor olmanız hem o sorunu çözebilmek için bir gelirinizin olması gerekiyor. 'Kaç kişiye iş olanağı sağlıyorsunuz?', 'Ne kadar bilanço veriyorsunuz?', 'Sosyal fayda bilançonuz nedir?' gibi soruları cevaplamalarını isteyeceğiz."

İsmail Hilmi Adıgüzel, Türk Ticaret Kanunu'nda "şahıs", "limited", "anonim" gibi şirket kurma usulleri olduğunu hatırlatarak, bazı firmalarda şahıs şirketi ve limited şirketi arasında "sosyal şirket" kavramının olduğunu aktardı.

Devletin sosyal şirketlere birtakım avantajlar sağladığını vurgulayan Adıgüzel, şunları kaydetti:

"KOSGEB'in başta verdiği parayı aslında avantaj olarak sunuyor. Ne yapıyor işte? KDV'de bazı indirimlere gitmiş veya devletin imkanlarını bazı avantajlarla kullandırmış oluyor. Devlet de diyor ki, 'Sosyal şirket ol. Bir sorun üzerine çalış benim üzerimden yük al ama ay sonunda ticari bilançonu vergi dairesine, sosyal fayda bilançonu da dernekler müdürlüğüne ver.' Yani hem dernek hem de şirket gibi çalışacak bir model. Dernekler ayrı, şirketler ayrı çalışmayacak, ortak bir yapıda buluşup çalışacaklar. Bunun için illa bir girişim olması da gerekmiyor, var olan bir şirket de sosyal bir şirkete dönüşebiliyor."

"Yasanın çıkmasında öncü olmak istiyoruz"

Projenin birçok kazanımı olacağının altını çizen Adıgüzel, şu değerlendirmelerde bulundu:

"Öncelikle sosyal girişimciliği gençlerin gündemine getirmiş olacağız. 'Girişim' dediğinizde sadece teknolojik ve bilimsel değil, sosyal fayda üreten projelerle de para kazanılabileceğini ve iş yapılabileceğini göstereceğiz. Belki projenin ilk yılı olduğu için birçok yapıya ulaşamamış olacağız ama önümüzdeki yıllar buna devam edebilirsek eğer daha fazla kişiye ulaşıp sağlam bir envanter çıkartıp, bu envanterin sonucunda o kişilerin de hatta 'sosyal girişimciymişim' diyenlerin bundan esnaf arkadaşına ve dostuna da bahsedip, onun da aynı şekilde çalışması yönünde teşvik etmesini sağlayacağız."

Proje Koordinatörü Adıgüzel, projeye başladıktan sonra bazı ülkelerde sosyal girişimcilik yasasının olduğunu gördüklerini aktardı.

Türkiye'de de sosyal girişimcilik yasasının çıkması için bu projenin bir adım olduğunu dile getiren Adıgüzel, "TBMM Başkanımız Mustafa Şentop ile Hazine ve Maliye Bakanımız Berat Albayrak'a bu anlamda bir randevu talebinde bulunduk. Umarım en kısa zamanda dönüş alabiliriz. Onlara da bu kazanımlarımızın sonuç raporunu bildireceğiz ve sosyal girişimcilik yasasının çıkması konusunda talepte bulunacağız. Çünkü bu hem devlet hem de gençler için bir fırsat doğuruyor. Birçok ülkede bu uygulanıyor. Türkiye'de de uygulanması konusunda öncü olmak istiyoruz." şeklinde konuştu.

Anadolu Ajansı web sitesinde, AA Haber Akış Sistemi (HAS) üzerinden abonelere sunulan haberler, özetlenerek yayımlanmaktadır. Abonelik için lütfen iletişime geçiniz.