Banka işlemleri internetten mobile kaydı
Dijitalleşmenin artmasıyla mobil bankacılığa yönelen müşteriler artık mobilden vergi ödeyebiliyor, Twitter'dan kredi çekebiliyor, hatta akıllı saatlerinden bankacılık işlemi gerçekleştiriyor.

İSTANBUL - EDA TOPCU
Dünyada dijitalleşmenin artması ile birlikte bankacılık sektöründe de trend internet bankacılığından mobil bankacılığa evrildi. Bankaların mobile yaptığı yatırımlarla müşteriler mobilden vergi ödeyebiliyor, Twitter'dan kredi çekebiliyor, hatta akıllı saatlerinden bankacılık işlemlerini gerçekleştirebiliyor.
Türkiye ve dünyada internet kullanımının yaygınlaşması ile eskiden şubelerden yapılan işlemlerin artık internet üzerinden yapılmasına olanak veren, zaman ve emek tasarrufu sağlayan internet bankacılığına olan talep son dönemde mobil bankacılığa kaydı.
Dijitalleşmeden payını alan ve bu alandaki çalışmalarını hızlandıran bankacılık sektöründe yeni trend mobile evrilirken, mobil işlem adetlerinde büyüme geçtiğimiz yıllara göre en az iki kat arttı.
Mobil bankacılık talebine aynı hızda yanıt veren bankalar arasında Twitter'dan kredi veren de, giyilebilir teknolojilerde yerini alıp dijitalleşmeyi bir adım öteye taşıyan da var.
İnternet bankacılığı yerine mobil bankacılığın daha çok tercih edilmesi beraberinde bankacılık sektörünün buraya yaptığı yatırımları artırmasına ve hızlandırmasına neden olurken, akıllı telefon kullanımının yaygınlaşması mobil bankacılıktaki hızlı büyümenin en önemli ayağını oluşturuyor.
Müşterilerin mobildeki işlem yoğunluğuna ayak uyduran bankalar kullanıcılarına mobilden hesap bakiyelerini kontrol etme, para transferi gibi işlemlerinden mobil hatta TL yükleme, vergi ödeme gibi oldukça geniş ölçekte işlem kolaylığı sağlıyor.
"Nakit harici tüm finansal işlemlerin yüzde 92'si dijital kanallarımızdan gerçekleşiyor"
Konuya ilişkin AA muhabirine bilgi veren Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Didem Dinçer Başer, banka olarak dijitalleşmeye verdikleri önemden bahsederek, nakit hariç işlemlerde tüm finansal işlemlerin yüzde 92'sinin Garanti Bankası'nın dijital kanalları gerçekleştiğini söyledi.
Başer, 4,6 milyondan fazla Garanti müşterisinin dijital kanallarda yılda 450 milyona yakın işlem yaptığını bildirerek, şunları anlattı:
"Accenture'ın hayata geçirdiği Dijitalleşme Endeksi çalışması kapsamında, Türkiye'nin En Dijital Şirketi seçildik, aynı zamanda Sektör Lideri ve Dijitalleşme Öncüsü ödüllerinin de sahibi olduk. Hedeflerimizden bir diğeri, daha fazla sayıda müşterimizin dijitalleşmesi ve ürün ihtiyaçlarını da artan bir şekilde dijital platformlardan gidermesi. Müşterilerimizin bankamız ürün ve hizmetlerine şubeye gitmeden ulaşabilmesi için dijital kanallarımızı sürekli olarak geliştiriyoruz.
"Mobil bankacılığa haftalık giriş rakamları, internet bankacılığını geçti"
Didem Dinçer Başer, mobil kanallardan ağırlıklı olarak para transferi işlemlerinin gerçekleştirildiğini, bunları fatura ödeme ve cep telefonlarına para yükleme işlemlerinin takip ettiğini aktardı.
Başer, şöyle devam etti:
"Bankacılık sektöründe son yıllarda giderek artan dijital yatırımlarla birlikte genel trendin mobil bankacılığa döndüğünü söyleyebiliriz, aslında tüm sektörlerde servislerin mobile taşınması eğilimi mevcut. Öyle ki, mobil bankacılığa haftalık giriş yapma rakamları, internet bankacılığına giriş yapma rakamlarını geçti ve 'mobil' birçok banka için en büyük dijital kanal haline geldi.
"Son iki yılda mobil bankacılık müşterilerimiz yüzde 285 arttı"
Yapı Kredi Alternatif Dağıtım Kanalları Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan da yaptığı açıklamada, müşteri memnuniyetini en üst seviyede sağlamak isteyen kurumlar için dijitali yakalamanın vazgeçilmez bir unsura dönüştüğünü belirterek, "Dijitale yeteri kadar önem vermeyen ya da adapte olamayan kurumların gelecek 10 yıl içinde ayakta kalmaları olası görünmüyor." dedi.
Dijital bankacılığın geleneksel bankacılıktan en büyük farkını, müşterilerin konfor alanlarını bozmadan pek çok bankacılık faaliyetlerinden yararlanabilmelerine olanak tanıması olarak açıklayan Doğan, her ne kadar şubeler hala bankalar açısından stratejik öneme sahip olsa da, dijital bankacılığın sunduğu kolay erişim imkanının kişileri dijital bankacılığa yönelttiğinden bahsetti.
Son iki yılda mobil bankacılık müşterilerimiz yüzde 285 arttı. Mobil uygulamalarımızın toplam indirilme sayısı ise 7 milyona ulaştı. Dijital bankacılıkta 2016 ikinci çeyreği itibarıyla pazar payımız, 15 çeyrektir aralıksız olarak büyüyor."
"Mobil bankacılıktaki gelişim, internet de dahil tüm diğer bankacılık kanallarını geçiyor"
Akbank Direkt'ten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Tolga Ulutaş ise açıklamasında Türkiye'de bankacılık sektörü olarak hayata geçirdikleri inovatif ürün ve hizmetlerin sadece Türkiye'de değil, dünyada da önemli bir etki yarattığını, beğenildiğini söyledi.
Dünyada dijitalleşme trendiyle birlikte mobil kanalların kullanım oranlarının arttığına işaret eden Ulutaş, "Mobil teknolojiler şu ana kadar gelişen herhangi bir teknolojiden çok daha hızlı büyüyor. Bunun bankacılığa yansıması da aynı şekilde hızlı yaşanıyor. Mobil bankacılıktaki teknolojik gelişim, internet de dahil tüm diğer bankacılık kanallarını geçiyor." ifadelerini kullandı.
"Bankacılık sektöründe mobil bankacılık ana temas noktası haline geldi"
İş Bankası'ndan verilen bilgiye göre, 1997 yılında ilk internet şubesini, 2007 yılında ise ilk uygulama tabanlı mobil bankacılık hizmeti olan İşCep'i kullanıma sunan bankanın, bireysel ve ticari internet şubesinde 500'e, İşCep'te ise 150'ye yakın işlem çeşidi bulunuyor.
Bankacılık sektöründe mobil bankacılığın ana temas noktası haline geldiğini bildiren İş Bankası yetkilileri, şu bilgileri verdi:
"Dijital temas noktalarımız arasında, işlem adetlerine göre İşCep ilk sırada yer alıyor. İnternet bankacılığı bugüne kadar mobil bankacılığa geçiş sürecinde en önemli temas noktası iken, bugün mobil bankacılığın ön plana çıktığını görüyoruz. Direkt olarak bankacılıkla sadece mobil üzerinden temasa geçen Z kuşağının, bankacılık sektörüyle etkileşimi arttıkça mobilin ana temas noktası konumunu daha da güçlendireceğini düşünüyoruz. Mobil bankacılığın yakın gelecekte yalnızca akıllı telefonlar ile sınırlı kalmayacağını, giyilebilir teknolojiler dahil, mekandan bağımsız tüm inovatif araçları kapsayacağını söyleyebiliriz."
"2016'da mobil bankacılık müşterimiz 2 katına çıktı"
Türk Ekonomi Bankası'ndan (TEB) AA muhabirine yapılan açıklamaya göre, 2016'da banka müşterilerinin yüzde 82'si dijital dağıtım kanallarını kullanırken, aynı dönemde internet bankacılığı kullanıcıları yüzde 40 artarak 870 bine, mobil bankacılık uygulamasını kullanan aktif müşteriler ise iki katına çıkarak 600 bine ulaştı.
TEB'in toplam bankacılık işlemlerinde dijital bankacılığın payının yüzde 86'ya çıktığı belirtilen açıklamada şu bilgiler verildi:
"İnternet ve mobilin kullanımının artmasıyla birlikte 2015 yılında dijital bankacılık servislerimizi CEBTETEB markası altında birleştirerek, CEPTETEB'i bu alandaki yatırımlarımızın odağına taşıdık. CEPTETEB ile 1,5 yılda 325 bin müşteriye ulaştık. Artık müşteriler işlemlerini istedikleri anda istedikleri yerde gerçekleştirmek istiyorlar ve çok zorunlu olmadıkça şubeye gitmek istemiyorlar.
Son yıllarda internet ve mobilin kullanımının artmasıyla bankacılık işlemleri de hızla bu kanallara kaydı. Müşterilerimiz 2016 Eylül sonu itibarıyla, para yatırma işlemlerinin yüzde 72'si, para çekme işlemlerinin yüzde 89'u, kredi kartı ödemelerinin yüzde 80'ini, fatura ödemelerinin yüzde 85'i ve para transferlerinin yüzde 95'ini TEB dijital bankacılık kanalları üzerinden gerçekleştirdi."
"İşlem yoğunluğu önce internette sonra mobilde arttı"
DenizBank Dijital Kuşak Bankacılığı Grubu Genel Müdür Yardımcısı Murat Çelik ise, son 10 yılda bir çok işlemin internet ve mobil kanallara kaydığını belirterek, "Zamansal olarak kullanım alışkanlığına bağlı olarak, önce internet bankacılığı ardından da mobil bankacılık tarafında işlem yoğunluğunun arttığını görmekteyiz. İşlem bazında son yıllara baktığımızda trendin özellikle para transferleri, kıymetli maden, döviz alış/satış işlemlerde, kurum ve vergi tahsilatlarında yoğunlaştığını görmekteyiz." dedi.
Anadolu Ajansı web sitesinde, AA Haber Akış Sistemi (HAS) üzerinden abonelere sunulan haberler, özetlenerek yayımlanmaktadır. Abonelik için lütfen iletişime geçiniz.