İSTANBUL (AA) - Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın, ulaşım ve altyapı sektör temsilci ve yöneticilerini online olarak buluşturduğu 'Ulaştırma ve Altyapıda Dijital Gelecek Zirvesi' kapsamında düzenlenen oturumda, 'Erişim' konusu ele alındı.
Vodafone Türkiye Üst Yöneticisi (CEO) Colman Deegan, oturumda yaptığı konuşmada, dijitalleşmenin Vodafone ve Vodafone Grubu'nun bir numaralı stratejik önceliği olduğuna dikkati çekerek, 'Pandemi sürecinde şöyle bir değişim süreci yaşadık. Bizim dijitalleşme konusunda daha önceki mottomuz önce dijitaldi, pandemi sürecinde ise sadece dijital olarak değişti bu sloganımız. Bu bütün ticari faaliyetlerimizde, bütün arka ofis faaliyetlerimizde, bütün iş yapış biçimlerimizde, operasyon ve çalışma şeklimizi tamamen dijitale taşıdığımız, dijitale yönlendirdiğimiz anlamına geliyor.' ifadelerini kullandı.
Türkiye'de dijitalleşme yolculuğuna 3-4 yıl önce başladıklarını anımsatan Deegan, şu an Vodafone uygulamasının aylık 13 milyon kullanıcıya ulaştığını ve yaklaşık benzer sayıda kullanıcının da da web sitesini ziyaret ettiğini kaydetti.
Türkiye dijitalleşme açısından oldukça gelişmiş bir ülke olduğunu belirten Deegan, 'Buradaki müşterilerimiz dijitale çok yatkın ve bu noktada dijital hizmetlere çok büyük bir rağbet söz konusu. Türkiye'de dijitalleşme konusunda çok büyük bir fırsat var. Sadece Türkiye sınırları içerisinde değil Türkiye aynı zamanda başka ülkelerde de dijitalleşmenin önemli bir destekçisi olabilir ve hep birlikte bu büyük fırsatı değerlendirebiliriz.' diye konuştu.
- 'Oyun ve e-ticaret sektörüne odaklanıyoruz'
Bu noktada ana iş faaliyetleri ötesinde de dijital çalışmalar yapmaya karar verdiklerini anlatan Deegan, şöyle devam etti:
'Bir takım örnekleri paylaşmak istiyorum. Bunlardan birisi oyun sektörü. Türkiye'de oyun oynayan 30 milyon kişi var ve bu oyunlar çok geniş bir yelpazede yer alıyor. Gündelik olarak telefondan oynanabilen basit oyunlardan daha sofistike, daha fazla bant genişliği isteyen, daha fazla internet gerektiren oyunlar da var. Pandemi sürecinde oyun oynayan kullanıcıların artığını gördük. Oyun oynayanların yüzde 70 arttığını gördük ve gittikçe önümüzdeki dönemde de oyuna olan ilginin artacağını görüyoruz.
İkinci odaklanmak istediğimi alan ise e-ticaret alanı. Sahip olduğumuz geniş müşteri tabanını kullanarak e-ticaret alanında güçlü şekilde var olmak istiyoruz. Büyümek istediğimiz alanalar bunlar ve pazarda da büyük bir mevcudiyete ve markaya sahibiz. Bu alanlarda da giderek büyüyeceğimizden ve Türkiye'nin dijitalleşmesinde ve Türkiye'deki işletmelerin dijitalleşmesinde şirket olarak büyük bir rol oynayacağımıza inanıyorum.'
- 'Pandemi dijitalleşmeyi ön plana çıkardı'
Deegan, pandemi sürecinin dijitalleşmeyi ön plana çıkardığını ve şu an içinde bulunduğumuz ortamda 10,20 ya da 30 yıl sonrasını tahmin etmekten ziyade gelecek 10 günü bile ön görmenin çok zor olduğunu dile getirdi.
Özellikle sağlık tarafında ortaya çıkabilecek uygulamaların çok net şekilde giderek artan bir trend haline geleceği ön görüsünü paylaşan Deegan, 'Dijitalleşme yönündeki çalışmaların her geçen gün daha da artacağını ve bu noktada bugün hayalini kuramadığımız gelişmelerin gelecekte giderek yaygınlaşarak hayatımıza girebileceğini söyleyebiliriz. İçinde bulunduğumuz bu süreçte bu trendler belki 2-3 kat ivmelendi. Örnek verecek olursa şu an yaptığımız gibi toplantılar, online toplantılar, iş birlikleri bütün bunlar geçmişte hayalken bugün gerçek oldu. Bunu gerçek kılan da teknoloji. Şu an ivme kazandığını gördüğümüz alanlar muhtemelen 3-4 yıl öne geldi ve bu trendler önümüzdeki dönemde de giderek artacak.' dedi.
- 'Dijitalleşmede devletin çok temel bir rolü var'
Colman Deegan, dijitalleşmede devletin rolüne ve özel sektörle iş birliği konusuna da değindi.
Dijitalleşmede devletin çok temel bir rolü olduğunu vurgulayan Deegan, 'Hem bunu uygulamaya döken merci olarak hem de bu konuyla ilgili düzenlemeleri yapan merci olarak çok önemli fonksiyona sahip devlet. Regülasyonların rekabete göre ve tüketicilerin daha fazla seçeneğe ulaşabileceği şekilde tasarlanması çok önemli. Telekom sektörüne bakacak olursak bu regülasyonların çok iyi bir şekilde hayata geçtiğini görüyoruz. Hatta rekabete izin veren bu regülasyonların olması daha fazla seçeneğe sahip olmasını sağlıyor tüketicilerin ama belli bir noktada bu regülasyonların aslında aşırıya kaçtığını da söyleyebiliriz. Bunun dengesini çok iyi tutturmak gerekiyor ki bir yandan rekabet korunurken diğer yandan da oyuncuların yatırım yapma kabiliyetlerini sınırlanmaması gerekiyor.' değerlendirmesinde bulundu.
Deegan, kamu özel iş birliğiyle hayata geçen pek çok girişim olduğunu belirterek, sözlerini şöyle tamamladı:
'Devletin aslında buradaki destekleyici tavrı vatandaşların da daha fazla dijitalleşmeye ayak uydurmasını, bu hizmetleri kullanmasını sağlıyor. Kamu özel iş birliği çalışması sonrasında ortaya konan çalışmalara örnek verecek olursak Sağlık Bakanlığı'nın 'Hayat Eve Sığar' uygulaması kamu ve özel sektör iş birliğiyle geliştirildi. İlk baştaki gelişim aşaması operatörler tarafından yürütüldükten sonra bakanlığa devredildi uygulama. İçinde bulunduğumuz süreçte de özellikle ekonomik toparlanma sürecinde kamu ve özel sektörün birlikte çalışmasının çok önemli olduğunu ve bu sayede çok fazla fırsatlar yaşayabileceğimizi düşünüyorum.'
Yarın sona erecek zirve kapsamında düzenlenecek oturumda, lojistik konusunun ele alınması bekleniyor.