• Altın : 5,522.77
  • BIST 100 : 10,841.12
  • BIST 30 : 11,771.44
  • BTC/USDT : 81,162.00
  • Dolar : 42.44
  • ETH/USDT : 2,633.20
  • Euro : 48.86
METRO TÜRKİYE

5. İstanbul Uluslararası Coğrafi İşaretler Zirvesi düzenlendi

"Ürün, Yöre, İnsan: Değerin Döngüsü" ana temasıyla düzenlenen 5. İstanbul Uluslararası Coğrafi İşaretler Zirvesi, Metro Türkiye ev sahipliğinde gerçekleştirildi

  • 21.11.2025
  • Oktay Özdemir
  • Istanbul
  • Genel
news

İSTANBUL (AA) - 'Ürün, Yöre, İnsan: Değerin Döngüsü' ana temasıyla düzenlenen 5. İstanbul Uluslararası Coğrafi İşaretler Zirvesi, Metro Türkiye ev sahipliğinde gerçekleştirildi.

Şirketten yapılan açıklamaya göre, 'Türk mutfak kültürünün sürdürülebilirliğini sağlamak ve yerel ürünlerin değerini geleceğe taşımak' misyonuyla çalışmalarını yürüten Metro Türkiye, bu kapsamda destek verdiği coğrafi işaret ekosistemini paydaş buluşmasına taşıdı.

Gastronometro'da düzenlenen zirve, kamu temsilcileri, ulusal ve uluslararası uzmanların yanı sıra üretici, kooperatif, akademisyen ve sektör profesyonellerini bir araya getirdi.

Zirvenin açılış konuşmalarını, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Kasım Gönüllü, Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, Metro Türkiye Üst Yöneticisi (CEO) David Antunes, Avrupa Komisyonu Tarım ve Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğü Coğrafi İşaretler Bölümü Başkanı Joao Onofre, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Muhammed Zeki Durak, TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve İstanbul Ticaret Borsası Başkanı Ali Kopuz gerçekleştirdi.

Zirvede, 'Tabağa Taşınan Coğrafya', 'Mirasın Ruhu Coğrafi İşaretler', 'Bir Tabağın Ulaştığı Dünya: Mutfak Mirasından İhracata' ve 'Lezzetin Kimliği: Coğrafi İşaretle Gelen Hikaye' başlıklı paneller düzenlendi.

Panellerde, Türkiye'nin farklı bölgelerinden kooperatif temsilcileri, şefler, gastronomi yazarları ve akademisyenler, coğrafi işaretlerin kültürel, ekonomik ve sektörel etkilerini değerlendirdi.

Şirket tarafından yürütülen 'Coğrafi İşaretlerin Etki Alanı Araştırması'nın bulguları ise Metro Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Hamit Baykal ve FutureBright Group Kurucu Ortağı Akan Abdula tarafından masaya yatırıldı.

Zirve kapsamında, Gastronometro şefleri tarafından hazırlanan coğrafi işaret tescilli ürün menüsü katılımcılara sunuldu.

Zirvede, Metro Türkiye ve Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği işbirliğiyle FutureBright tarafından gerçekleştirilen 'Coğrafi İşaretlerin Etki Alanı Araştırması'nın sonuçları da paylaşıldı.

- 'Misyonumuz, Türk mutfağının zenginliğini desteklemek'

Açıklamada etkinlikteki açılış konuşmasına yer verilen Metro Türkiye CEO'su David Antunes, coğrafi işaret tescilli ürünlerin ürüne, yöreye ve insana kattığı değeri ele alan zirvenin, 10. yılını kutlayan Gastronometro'da düzenlenmesinin çok anlamlı olduğunu belirtti.

Faaliyete başladıkları 1990'dan bu yana misyonlarının yerli ürünü, yerel üreticiyi ve Türk mutfağının zenginliğini desteklemek olduğuna dikkati çeken Antunes, 2012'de başlattıkları 'Coğrafi İşaretli Ürünler Projesi' ile konuyu ulusal gündeme taşıdıklarını aktardı.

Antunes, gelenekle gelecek arasında ortak ve köprü olduklarına işaret ederek, 'Ekiplerimiz ülke çapında gerçekleştirdikleri seyahatlerle üreticilerle bir araya geliyor, onların gerçeklerini dinliyor ve kalite standartlarından coğrafi işaret tesciline ve yeni pazarlara ulaşmaya kadar gelişimlerine yardımcı oluyor.' ifadelerini kullandı.

Halihazırda 800'den fazla üretici ve kuruluşla çalışarak dolaylı olarak yaklaşık 100 bin çiftçiye ulaştıklarını anlatan Antunes, şunları kaydetti:

'Mevsime bağlı olarak mağazalarımızda yaklaşık 750 coğrafi işaret ve aday ürünü sunuyoruz. En yakın iş ortağı olduğumuz yeme içme sektörüne ışık tutuyoruz. Sektör kadar kamuoyunun da bu ürünlere sahip çıkmasını çok önemsiyoruz. Coğrafi İşaretler Zirvesi ise işte tam da bu rolü üstleniyor.'

Avrupa Komisyonu Tarım ve Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğü Coğrafi İşaretler Bölümü Başkanı Joao Onofre ise Türkiye ile Avrupa Birliği'ni birbirine bağlayan coğrafi işaret tescilli ürünlere yeni bir ürünün daha AB tarafından tescillenerek eklendiğini vurguladı.

Coğrafi işaretlerin, tat ve mekan aracılığıyla anlatılan hikayeler olduğuna dikkati çeken Onofore, bunların hafıza, kimlik ve anlam taşıdıklarını belirterek, şu ifadeleri kullandı:

'Toplulukları, yalnızca yıllar değil, çoğu zaman yüzyıllar boyunca ürettikleri, korudukları ve aktardıkları birbirine bağlarlar. İstanbul şehri gibi coğrafi işaret tescilli ürünler de birer köprü olup üreticileri tüketicilere bağlıyor. Birkaç gün önce Avrupa Birliği tescili alan İpsala pirinci ve Bursa kestane şekerinin ardından bugün Yenice ıhlamur balının da tescile kavuştuğunu açıklamaktan mutluluk duyuyorum. Böylece Avrupa Birliği'nde korunan Türkiye menşeli coğrafi işaret tescilli ürün sayısı 43'e ulaştı. Bunun çok daha fazlası ise tescil aşamasında.'