

Doğaya Kulak Verin.
Ekolojik gündem, sürdürülebilirlik ve çevre mücadeleleri artık cebinizde.
Yeşilhat WhatsApp kanalını takip edin.
Asya'dan Avrupa'ya dünyanın birçok yerinde projeler gerçekleştiren Wong, özellikle Birleşmiş Milletler (BM) görüşmelerinde sergilediği çalışmalarıyla iklim ve çevre odaklı müzakerelerin çözüme ulaşmadaki rolünü sanatıyla ortaya koyuyor.
Wong, Brezilya'nın Belem kentinde 10-21 Kasım'da düzenlenecek COP30 için de yeni bir eser hazırlıyor.
AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Wong, COP30'un Amazon'un olduğu bölgede yapılacak olmasının önemine işaret ederek, "Şu an, COP30zirvesi için bir enstalasyon oluşturmaya çalışıyorum. Zirvede ormansızlaşmanın ana konular arasında yer alacağını düşünüyorum." dedi.
Wong, COP30 için hazırladığı eserin, kullanılmış elektrikli testerelerden olacağını, bu eseri "Testere Katedrali" olarak adlandırmayı planladığını söyledi.
Eserini altın rengine boyamayı düşündüğünü belirten Wong, bu sebeple sömürücü bir ekonomiye yönelik eleştirisini sunabileceğini kaydetti.
"Dev Plastik Musluk" ve "Düşünen Adamın Yükü"yle iklim krizine dikkati çekiyor
Wong'un en çok bilinen eseri "Dev Plastik Musluk" (Giant Plastic Tap), başta BM'nin çeşitli organizasyonları olmak üzere birçok farklı noktada yer alıyor ve gökyüzünde beliren bir plastik musluğunu tasvir ediyor. Sanatçı, "Plastik musluğunu kapat" sloganıyla yola çıkarken, eseriyle plastik sorununun temelde bir "üretim sorunu" olduğunu vurguluyor.
Projelerini çoğunlukla gönüllü ekiplerle yürüten Wong'un "Düşünen Adamın Yükü" (The Thinker's Burden) isimli son eseri, küresel plastik kirliliği anlaşması müzakerelerinin gerçekleştirildiği Cenevre'deki müzakere alanında sergilendi.
Auguste Rodin'in ikonik "Düşünen Adam" heykelinin 6 metre yüksekliğinde bir yorumu olan eserde Wong, "Düşünen Adam"ı bir bebeği kucağında tutmuş şekilde, yerkürenin üzerinde oturmuş ve yaşamın yapı taşı olan dev bir DNA zincirine sarılmış durumda tasvir etti.
Sanatçı bu eseriyle de denetimsiz plastik endüstrisinin insanlar ve gezegen üzerindeki artan sağlık ve çevresel etkilerini vurgulamayı amaçladı.
"İnsanların konuya merak duymasını sağlamaya çalıştım"
Wong, kariyerine fotoğrafçılık olan hobisini geliştirerek başladığını, zamanla çektiği yaratıcı fotoğrafların sosyal medyanın da etkisiyle geniş kitlelere ulaştığını söyledi.
Yaratıcı fotoğrafçılığı anlamlı bir gayeyle birleştirmek istediğini dile getiren Wong, Kanada'nın Montreal kentindeki bir denizkızı kuyruğu tasarımcısıyla tanışması sonrası okyanuslarla ilgili bir proje yapmaya karar verdiğini anlattı.
Wong, bu noktada herkesle alakalı bir probleme de ilgi çekmek istediğini belirterek, "İşte tam da bu sırada, 2015-2016 yıllarında, 'Büyük Pasifik Çöp Yığını' yeni keşfedilmişti. Ben de yaptığım projeyle buna dikkati çekmenin iyi olacağını düşündüm, böylece ilk plastik projem başladı." dedi.
Daha sonra çevre odaklı farklı temalara da yöneldiğine işaret eden Wong, "İklim değişikliğine farkındalık uyandırmak için fırtınaları, dev süper hücreleri takip ettik. Bu fırtına atmosferinde gündelik hayatı fotoğrafladık. Bu sayede iklim değişikliğini göz ardı edemeyeceğimizi göstermek istedik." diye konuştu.
Wong, projelerinde zamanla aşırı tüketime odaklandığını vurgulayarak, "Başka projelerde hızlı moda veya elektronik atıkları öne çıkarmaya çalıştık. Her seferinde farklı dünyalar, setler ve görseller yaratarak insanların konuya merak duymasını sağlamaya çalıştım." ifadesini kullandı.
Sabit bir stüdyosu olmadığını ve her projenin şekillenme sürecinin farklı olduğunun altını çizen Wong, Vietnam'da yaptıkları projede gönüllülerle çalışarak 168 bin plastik pipet topladıklarını, bu plastikleri temizleyip ayıklayarak bir eser oluşturduklarını anlattı.
Wong, projelerini yürütürken çeşitli zorluklarla karşılaştığını belirterek, bu zorluklarda zaman ve finansman konusunun en başta geldiğini söyledi. Wong, bunun yanı sıra gönüllü bulmanın da yönetilmesi kritik bir süreç olduğunu anlattı.
Sanatının amacının ve çerçevesinin zamanla değiştiğini ifade eden Wong, şöyle devam etti:
"İlk zamanlar amacım olabildiğince çok insana ulaşmaktı. O zamanlar plastik problemini daha fazla insana duyurmamın farkındalık yaratacağına inanıyordum. Zamanla herkesin plastik sorununun farkında olduğunu anladım ama herkesin problemi bilmesi değişimi beraberinde getirmiyordu. Bazen sürdürülebilir bir değişim olabilmesi için doğru kanallara ve doğru insanlara ulaşmak gerek. Şimdi, BM etkinlikleri aracılığıyla değişimi gerçekten hızlandırmayı ve güçlendirmeyi hedefliyorum."
Cenevre'de gerçekleştirdiği enstalasyonun bu amaca hizmet ettiğini dile getiren Wong, bu eserinde karar vericilere plastik kirliliğinin sağlık boyutunu hatırlatmaya çalıştığını kaydetti.
Wong, "Cenevre'de yaptığımız enstalasyonda, esere müzakerelerin devam ettiği her gün daha fazla plastik ekledik. Heykel oturuyordu ve plastik kirliliği gibi büyük bir sorun karşısında ne yapılması gerektiğini düşünüyordu. Müzakereler ne kadar zor olursa olsun hepimiz insan sağlığının ve refahının korunması konusunda hemfikiriz." değerlendirmesinde bulundu.