

Politik rekabetin arttığı seçim dönemleri, çeşitli propaganda faaliyetlerine sahne olur. Seçmen kanaatini etkilemeyi amaçlayan gerçek dışı içerikler, dijital ortamda hızla yayılır. En çok da kişilere özel grup iletişimi sunan, anlık mesajlaşma ve arama uygulamaları hareketlenir. Akıllı telefonlarla yaygınlaşan bu haberleşme uygulamaları, sağladıkları gizlilik imkanı nedeniyle her seçim döneminde gözdedir. Buradaki bilgi, sözde gizli ve özel olduğu için etkili, etkili olduğu için de yaygındır. Bu da seçmen algısını yönetmek isteyene, elverişli bir ortam sunar.
ANKETLERİ TEYİT EDİN
Türkiye yeni bir seçim süreci yaşıyor. Demokratik tercihe hazırlanan toplumun algıları açık, kamuoyu siyasi gelişmeleri yakından takip ediyor. Kitle iletişim araçlarında sık sık rastlanan anket çalışmaları ve araştırmalar da bu ilgiye karşılık geliyor.
Araştırma şirketleri, çalışmalarının sonuçlarını ve elde ettikleri bulguları kamuoyuyla paylaşıyor. Basın yayın yoluyla, kendi internet siteleri ya da sosyal medya hesapları üzerinden seçmeni dönemsel olarak bilgilendiriyor ve etkiliyor. Niyeti ne olursa olsun araştırmanın, altında sahibinin imzası varsa, seçmen için bir anlamı oluyor.
Bazı anket paylaşımları ise hem seçmeni kandırmaya çalışıyor hem de araştırma şirketini hedef alıyor. Seçim kapsamında politik rekabet için yürütülen bu kara propaganda süreci etkili bir silaha dönüşüyor. Dijital ortamda çok sık rastlanan bu silaha da "teyit" ile karşı koymak gerekiyor.
ARAŞTIRMA BİZE AİT DEĞİL
Kendilerine ait olmayan bir seçim anketi sonucu WhatsApp'ta dolaşan araştırma şirketi Türkiye Raporu'nun verdiği reaksiyon buna bir örnek.
Biri henüz belli olmayan iki adayın muhtemel oy oranlarını gösteren söz konusu içerik, uygulamada dolaşıyor. Yayılan içerikten haberdar olan araştırma şirketinin direktörü Can Selçuki, sosyal medyada "Araştırma bize ait değil. İtibar etmeyin" diye yazdı.
Uygulamadaki gruplara bildirimde bulunduğunu, ayrıca bu konularda araştırma yaptıklarını, sonuçları kamuoyuyla paylaşmadıklarını ve sadece ücret karşılığında abonelerine rapor ettiklerini belirtti.
Uygulamanın seçimler hakkında genel bir değerlendirme içeren bir bildirisi bulunuyor. Bildiriye internette erişilebilir.
Seçmeni, gizliliği ve ifade özgürlüğünü destekleyen bir iletişim modelini kullanarak, dürüstlükten uzak bir sosyal etkileme yöntemiyle manipüle etmeyi hedefleyen sahteciliğe karşı uyanık olmak gerekir. Genel olarak seçmene düşen görev ise sahte içeriklerden korunmak için doğru bilginin peşine düşmektir.