Ombudsmanlık nedir?

Ayşenur Cevahiroğlu / 10.05.2023

"Ombudsman kelimesi, halkın şikAyetlerini inceleyen, onlar adına hareket eden, haklarını koruyan ve yurttaş ile yönetim arasında bir çeşit hakem rolü oynamakla görevli kimseyi ifade etmek için İsveç dilinde kullanılır. Ombudsman, temsilci veya sözcü anlamında "ombuds" ile kişi anlamında "man" sözcüklerinden meydana gelir." (Efe&Demirci, 2013). 

Ombudsman, "haberleri okuyanlar, dinleyenler ve izleyenler ve bunun için çalışanlar arasında diyalog geliştirir. Amaç, kullananlara bir irtibat noktası sunmak ve öz-eleştirmeyi cesaretlendirerek, özellikle eğer haberin görüntüsü iyi değilse, haberin çıktısının (kaynağının) güvenilirliğini arttırmaktır. Ombudsman, bir tür dahili kalite kontrolü sağlayarak, medya çıktısı ile mevcut kurallara ve geleneklere uymayı garantiler. İzleyici ile aşağıdaki konularda üstü kapalı bir anlaşma vardır:

- Olabildiğince doğru, tam ve açık haber sağlamak;

Haber ve yorum arasında açık bir ayrım yapmak;

Hataları düzeltmek;

Fikirlerin çoğulcu ve çeşitliliğini yansıtmak;

Kişilik haklarının ihlal edilmemesini sağlamak ve özel hayata saygı duymak." (AGİT)