Dezenformasyonla mücadelede 7 politika önerisi

Çağdaş Çetindemir / 13.11.2025
İstanbul Anadolu

Dezenformasyonla mücadele, bilgi kirliliği ve hızla artan sahte haber içeriği sorunlarıyla mücadele için kurumsal ve sistemsel düzeyde uygulanabilecek yedi politika önerisi açıklandı. Öneriler arasında dezenformasyon yasasının netleştirilmesi, Türkiye Medya Kurumu kurulması, medya okuryazarlığı eğitimi, kurumların kendi doğrulama platformlarını kurması ve radyo-TV ve gazetelerde dezenformasyon bülteni yayımlanması var.


Bilginin Doğrusu Cebinizde:

Yanıltıcı içerikler her yerde! Sosyal medyada önünüze düşen dezenformatif haberlerin doğruları her gün telefonunuza gelsin isterseniz, bağlantıya tıklayın: Teyit Hattı’nın WhatsApp kanalına katılın.

"Dezenformasyonla Mücadeleye Yönelik Politika Önerileri" raporu Karabük Üniversitesi(KBÜ) Kamu Politikaları Araştırma ve Geliştirme Merkezi (KAPGEM) çatısı altında faaliyet gösteren İletişim ve Medya Politikaları Masası tarafından hazırlandı.

KBÜ Safranbolu Kampüsü Taş Bina'da açıklanan raporun editörlüğünü KBÜ Rektörü Prof. Dr. Fatih Kırışık üstlendi. Rapor Doç. Dr. Burak Türten, doktor öğretim üyeleri Mesut Yılmaz ve Yusuf Mehmet Akay tarafından hazırlandı. Rapor kapsamında dezenformasyonla mücadeleye yönelik yedi politika önerisi Kırışık tarafından sunuldu.

Medya okuryazarlığı eğitimi: Medya içeriklerinin olduğu gibi kabul edilmemesi, sorgulanması gerekiyor. Ekranda görülen ya da sosyal medyada karşılaşılan içeriklere hemen inanmamalı; sorgulama ve eleştirel düşünce öne çıkarılmalı.

Dezenformasyon yasasının netleştirilmesi: (Kamuoyunda Dezenformasyon Yasası olarak bilinen 7418 Sayılı Basın Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun) Dezenformasyon maddesinde açık ve net ifadelerin yer alması gerekiyor. 2022'de eklenen madde sadece halkta panik yaratma amacıyla yapılan paylaşımları cezalandırıyor. Ancak dezenformasyon birçok zaman bir kişiyi veya kurumu hedef alabiliyor. Bu nedenle düzenleme daha açık ve kapsayıcı hale getirilmeli.

Kurumların kendi doğrulama platformlarını kurması: Kurumlara yönelik yapılan iftiralar, yalan haberler, dezenformasyon farklı biçimlerde ortaya çıkabilir. Bu platformlar, kurum ve personel hakkında yayılan yanlış bilgileri doğrudan yanıtlayarak dezenformasyonu azaltabilir.

Anonim ve bot hesaplara yönelik yaptırımlar: Anonim ve bot hesaplara yönelik yaptırım gerekiyor. Anonim ve bot hesapların tespit edilmesi için sosyal medya şirketleriyle uluslararası düzeyde iş birliği yapılmalı.

Medya sektörü yöneticilerinin İletişim Fakültesi mezunu olması: Medya sektörü yöneticilerini İletişim Fakültesi mezunu olması ve onların da aldıkları eğitimle dezenformasyona engel olan, sağlıklı iletişim yöntemlerini kullanan bir yapıda olması büyük önem taşıyor.

Türkiye Medya Kurumu kurulması: Kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşu kurularak basın mensuplarının fikri ve mali hürriyetlerinin korunması, etik ilkelerin belirlenmesi ve meslek içinde yükselme kurallarının oluşturulması sağlanmalı.

Dezenformasyon bültenlerinin yayımlanması: Televizyon ve radyo ana haber kuşaklarında günde 2 dakikalık, gazetelerde haftalık yarım sayfalık dezenformasyon bültenleri yayımlanabilir. Bu bültenler, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı koordinasyonunda hazırlanabilir.