Sosyal medyada etiket hileleri

Çağdaş Çetindemir / 18.09.2023

Sosyal medyada spam etiket (hashtag) sorunu yaygın. Başta X olmak üzere birçok sosyal medya platformundaki yanlış ve alakasız içerikler, o #hashtag kümesine giren sosyal medya kullanıcıları için aldatıcı oluyor. Platformlarda güvenilir kullanıcı olarak kabul görmek için etiket hilelerinden uzak durmak gerekiyor.

 

ETİKET NE İŞE YARIYOR?

Sosyal medyada etiket kullanmak, içerikleri daha geniş bir kullanıcı kitlesine ulaştırmak için iyi bir yöntem. Etiketlerde konuya ve ilgili kişilere yer vermek, paylaşımların daha hızlı fark edilmesini sağlıyor. Etiketler, bir anahtar kelimeyle bir içeriğin bulunmasını sağlıyor. Paylaşımla ilgili dikkat çekerek etkileşime teşvik etmeye çalışıyor. Anahtar kelimeler içerik keşfini, doğru etiketler daha geniş bir izleyici kitlesine erişimi mümkün kılıyor. Etiketler sayesinde ilgili kişilerle ya da belirli bir toplulukla bağlantı kurulabiliyor. Paylaşımı kategorize etmeyi ve düzenlemeyi sağlayan etiketle aktivite, etkileşim, görünürlük ve bilinirlik artıyor.

SPAM HASHTAG

Ancak etiket tekniğinin bir de ters yüzü var; aşırı ve yanlış kullanımı, sorun çıkarabiliyor. İçeriğin spam olarak algılanmasına neden olabiliyor. Buna "Spam hashtag" diyoruz. Bazı kullanıcıların veya otomatik botların, paylaşımlarının daha fazla görünmesi için kullandıkları alakasız ama popüler (trend) etiketleri kapsıyor. Bu yöntemle, gerçek içerikle hiçbir ilgisi bulunmayan farklı paylaşımlar, aynı etiket kümesinde toplanıyor.

KASITLI ETİKET İSTİSMARI

İnternet ortamında bazı sosyal medya hesaplarının etiket kullanımını bilmediği düşünülebilir. Bu kullanıcılar, doğru etiket seçemeyebilirler. Kimi gerçek hesapların ve botların yanlış etiket kullanımı ise bilinçli ya da tasarlanmış bir tercih olabilir. Popüler etiketler kötü niyetle istismar edilebildiği için sosyal medya kullanıcıları açısından risk teşkil ediyor. Algoritmalarla bazı içerikler otomatik etiketlenip kategorilere ayrılabiliyor. Alakasız içeriklerin aynı etiketle paylaşılması ve yayılmasına neden olabiliyor. Bunlar da kullanıcıyı trend olmuş etiketlerin içinde konunun aslını ararken yorgun düşürüyor.


HER PLATFORMDA HASHTAG FARKLI

Etiket kullanımı, genel olarak sosyal medya platformlarında kullanılan bir teknik. Her platformun da kendi etiket kültürü ve kullanım kuralları var. Instagram'da çok sayıda etiket kullanılabiliyor. Popüler etiket kullanımı, görsel odaklı platformda görünürlüğü artırıyor. Platform arama motoru da popüler etiketlerle ilgili önerileri önceliklendiriyor. Youtube'ta videoların keşfini kolaylaştırmak için açıklamada ve yorumlar bölümünde etiket kullanılabiliyor. Özel profilleri içeren Facebook'ta etiketler, X ve Instagram'da olduğu gibi yaygın değil ama var. Özellikle herkese açık paylaşımlarda düşünülebilir. Etiketler TikTok'ta video içeriği kategorize etmek ve keşfi kolaylaştırmak için, Pinterest'te aranan görsel içerikleri rahatlıkla bulabilmek için ve Reddit'te tartışılan konulara erişmek ve bu konuları öne çıkarmak için kullanılabiliyor.

X'e ise ayrı bir parantez açmak gerek. X'te etiket içeren paylaşımlar (hesap gizli değilse) etkileşimi etkiliyor. Konuyu ya da kişiyi olduğu kadar trendleri de gösteren etiketler yaygın ama istismara da açık. Örneğin X'te trend bir etikete girdiğinizi, etiket kişisi veya konusu hakkında merak ettiğiniz gelişmeyi öğrenmeye çalıştığınızı varsayalım. Aynı etiketle paylaşılan birçok içerikle karşılaşıyorsunuz ancak çoğu zaman konunun aslını bulamıyorsunuz. Etiket bu haliyle kullanıcıyı aldatan, tuzağa çeken ve zaman kaybettiren bir sonuç yaratıyor.

Sosyal medyada özetle şu etiket hilelerine karşı dikkatli olmakta fayda var:

-       Hashtag Stacking: Bir içeriğe gereğinden çok etiket eklemekten ibaret. Kullanıcı, içeriği geniş kitlelere ulaştırmak için genellikle alakasız etiketler kullanır. Böyle bir içerik, spam olarak algılanabilir.

-       Trend Topic: Trend olan etiketler, ilgisiz içeriklerde görünürlük artırmak için kullanılır.

-       Manipülasyon: Etiketlerin, bilinçli olarak yanlış yazılarak, farklı içeriklere bağlanmasıdır.

-       Farklı dil: Bazı sosyal medya kullanıcıları, paylaşımlarını daha fazla hesaba ulaştırmak için etiketleri farklı dillerde yazabilir.


Etiket hilesi sorununa çözüm için kullanıcının alakasız/yanlış etiket kullanmaktan kaçınması önem kazanıyor. Bu noktada platformun içerik kontrol uygulamalarını geliştirmesi, sosyal medya kullanıcılarının yanlış etiket kullanmasını önlenmesi ve kötü niyetli içerikleri belirlemek için daha iyi algoritmalar geliştirmesi şart. Etiketleri etik koşullarda ve doğru biçimde kullanmak, organik büyümenin en iyi yolu. Üstelik uzun vadede kullanıcının platformun güvenilir bir üyesi olarak kabul görmesini sağlar.