Medya okuryazarlığı nedir?

Ayşenur Cevahiroğlu / 05.03.2023

Günümüzde, sosyal medya bireysel ve toplumsal olayların dile getirildiği, tartışıldığı ve kullanıcıların bilgilendirildiği önemli bir iletişim kaynağı haline geldi. Öte yandan, bu platformlarda paylaşılan her türlü içeriğin ve bilginin güvenirliliği günümüzün en büyük dijital enformasyon problemlerinden bir tanesi. Dolayısıyla, kullanıcıların bu platformları daha verimli ve bilinçli bir şekilde kullanabilmeleri için medya okuryazarlığı yetisine sahip olması gerekiyor. RTÜK medya okuryazarlığını, "Yaygın kabul gören tanımıyla, çeşitli türden (görsel, işitsel, basılı, vb.) medya mesajlarına erişebilme, erişilen medyaları eleştirel bakış açısıyla çözümleyip değerlendirebilme ve kendi medya iletilerini üretebilme becerisi." olarak tanımlıyor.

European Digital Media Observatory'e göre, medya okuryazarlığı dezenformasyonla mücadelede en önemli araçlardandır. Hem eleştirel hem de dijital olarak okuryazar olan bir toplum, çevrimiçi ortamda karşılaştıkları bilgileri değerlendirebilir, güvenebilecekleri kaynakları belirleyebilir. Bu sayede, vatandaşların, kullanıcıların ve tüketicilerin vb. bilinçli bir şekilde karar alabilmeleri çok daha olasıdır. Medya okuryazarı olmak, çevrimiçi (ve çevrimdışı) medya dünyasıyla daha bilinçli ve yaratıcı bir şekilde etkileşim kurmak için fırsatlar sunar.