İsrail ordusunun Gazze’deki saldırıları sürerken, İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu, New York'taki İsrail Başkonsolosluğu'nda yaptığı konuşmada sosyal medyayı "İsrail’in eylemlerini desteklemek için kullanılabilecek bir silah" olarak tanımladı.
Netanyahu'nun açıklamaları, Tel Aviv yönetiminin küresel imajını korumak için dijital mecralara yöneldiği yorumlarını beraberinde getirdi. İsrail'in yapay zeka algoritmalarında değişiklik öngören bir anlaşmaya imza atması da bu değerlendirmeleri güçlendirdi.
Algoritmaları değiştirecek yeni anlaşma
ABD merkezli Responsible Statecraft'ın haberine göre İsrail hükümeti, yapay zekâ destekli sohbet platformu ChatGPT'nin İsrail lehine daha olumlu içerik üretmesini sağlamak amacıyla 6 milyon dolarlık bir sözleşme imzaladı. Bu sözleşme kapsamında ABD merkezli Clock Tower X LLC firması, Z kuşağına yönelik içerik üretimi ve dağıtımı yapacak.
Firma, TikTok, Instagram, YouTube ve podcast gibi dijital platformlarda aylık en az 50 milyon etkileşim hedefliyor. Ayrıca Clock Tower, GPT tabanlı sohbetlerin içerik çerçevelerini şekillendirecek yeni web siteleri ve içerikler oluşturacak. Bu sayede, ChatGPT gibi yapay zekâ modellerinin konuları nasıl ele aldığı ve yanıtladığı İsrail'in çıkarları doğrultusunda yönlendirilecek.
Clock Tower ayrıca, arama motoru algoritmalarını tersine mühendislik yöntemiyle geliştirerek, İsrail yanlısı içeriklerin Google ve Bing arama sonuçlarında üst sıralarda görünmesini sağlayan yapay zeka yazılımları kullanıyor. Bu yazılımlar, eleştirel veya muhalif görüşlerin sıralamalarda geriye itilmesine yardımcı olarak, karşıt bakış açılarını ortalama okuyucu için daha az görünür hale getiriyor.
Clock Tower X LLC'nin kurucusu Trump'ın eski kampanya yöneticisi
İsrail ile 6 milyon dolarlık sözleşme imzalayan şirketin kurucusu Brad Parscale, Trump'ın kampanya yöneticisi olarak görev alıyordu. The Hill'in aktardığına göre Parscale, İsrail'de antisemitizmle mücadeleye yönelik dijital kampanyalar oluşturmak üzere "yabancı ajan" olarak işe alındı.
Parscale, Trump'ın 2016'daki seçim zaferinde dijital kampanya stratejileriyle ön plana çıkmış ve sosyal medya araçlarını etkin kullanmasıyla dikkat çekmişti. Şimdi ise benzer bir uzmanlığı İsrail için devreye sokarak, özellikle çevrimiçi ortamlarda kamuoyunu etkilemeye yönelik çalışmalar yapacağı belirtiliyor.
İsrail'e destek düşüşte
Son yıllarda yapılan kamuoyu araştırmaları, başta Amerika Birleşik Devletleri olmak üzere dünya genelinde İsrail'e yönelik desteğin azaldığını ortaya koyuyor. Elde edilen veriler, özellikle ABD’de İsrail'e duyulan sempatinin son çeyrek yüzyılın en düşük seviyelerine gerilediğini gösteriyor.
Araştırmalara göre, ABD kamuoyunda İsrail'e verilen desteğin giderek azalmasına karşılık Filistin’e yönelik sempati ise artış gösteriyor. Pew Research tarafından gerçekleştirilen kapsamlı bir anket çalışmasında, 30 yaş altındaki genç yetişkinlerin büyük çoğunluğunun Filistin'e daha fazla destek verdiği belirlendi.