AB'den Google'a soruşturma: Arama sonuçlarına müdahale iddiası

Çağdaş Çetindemir / 14.11.2025
İstanbul Anadolu

Avrupa Birliği (AB) algoritma değişiklikleri, rekabete aykırı uygulamaları ve yayıncılara yönelik yaklaşımları nedeniyle eleştirilen ABD merkezli teknoloji şirketi Google hakkında soruşturma açtı. Google'a yönelik 'arama sonuçlarında sıralama' soruşturmasında, dijital platformun medya yayıncılarının içeriklerini arama sonuçlarında alt sıralara indirdiği iddiası incelenecek.


Bilginin Doğrusu Cebinizde:

Yanıltıcı içerikler her yerde! Sosyal medyada önünüze düşen dezenformatif haberlerin doğruları her gün telefonunuza gelsin isterseniz, bağlantıya tıklayın: Teyit Hattı’nın WhatsApp kanalına katılın.

AB'den Google'a "arama sonuçlarında sıralama" soruşturması

AB Komisyonu, dünyanın en yaygın kullanılan çevrimiçi arama motoru Google'ın, Dijital Pazarlar Yasası'ndaki (DMA) yükümlülüklere uyumu konusunda soruşturma başlatıldığını açıkladı. Açıklamada, Google'ın aramalarda yayıncıların internet sitelerine erişimi konusunda adil, makul ve ayrımcı olmayan koşullar uygulayıp uygulamadığının değerlendirileceği kaydedildi.

AB'nin çalışmalarında Google'ın 'site itibarını kötüye kullanma politikası' kapsamında, ticari ortaklardan içerik barındıran haber mecraları ve diğer yayıncıların internet sitelerini arama sonuçlarında alt sıralara indirdiğine dair şüphelerin ortaya çıktığı belirtildi. Açıklamada, "Komisyonun soruşturması, özellikle Google'ın site itibarını kötüye kullanma politikasına ve bu politikanın yayıncılara nasıl uygulandığına odaklanıyor." bilgisi paylaşıldı.

Google'ın internet sitelerini arama sonuçlarında alt sıralara indirmesinin, yayıncıların iş, yenilik ve üçüncü taraf içerik sağlayıcılarıyla iş birliği özgürlüklerini etkileyip etkilemeyeceğinin araştırılacağı bildirildi.

Avrupa'da faaliyet gösteren büyük şirketler ile dijital platformların AB'nin katı teknoloji kurallarına uymaları gerekiyor. AB kurallarını ihlal eden dijital platformlara yüklü para cezaları uygulanıyor. Açıklamaya göre soruşturmanın bir yıl içinde tamamlanması hedefleniyor. Komisyon, bir ihlal durumunda, şirketin dünya çapındaki toplam cirosunun yüzde 10'una kadar para cezası verebilir. İhlalin tekrarlanması durumunda bu para cezaları yüzde 20'ye kadar çıkabilir. Ayrıca sistematik ihlaller durumunda ek çözümler de gündeme gelebilir. 

Google Blog internet adresinde yayımlanan açıklamada, dijital platformun AB Komisyonu kararına katılmadığı, itiraz edeceği ve "gerektiği gibi uyumluluk planının sunulduğu" belirtildi. Kararın günümüzün rekabetçi ve hızla gelişen reklam teknolojisi sektörünü yansıtmadığına dikkat çekilen açıklamada "iş birliği ve çözüm kararlılığı" vurgulandı.

Şirkette 18 yıldır Google Arama Başkan Yardımcısı olan Pandu Nayak ise Google'ın spam karşıtı politikasına işaret etti. Soruşturmanın hiçbir dayanağı olmadığını belirten Nayak, "Spam karşıtı çalışmalarımıza yönelik duyurulan soruşturma yanlış yönlendirilmiş ve milyonlarca Avrupalı ​​kullanıcıya zarar verme riski taşıyor.” dedi.

Türkiye'de de "medyaya ekonomik zorlama, haber alma özgürlüğü, medya çeşitliliğini ve bağımsız haberciliği tehdit etme" gibi gerekçelerle Google hakkında eleştiriler bulunuyor. TBMM Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman, 19 Mart 2025'te yaptığı açıklamada, "Google, algoritma değişiklikleri konusunda şeffaf olmalı ve yayıncılara adil bir yaklaşım sergilemelidir. Rekabete aykırı uygulamalara son verilmeli, keşfet alanında her görüşten haber sitesine eşit fırsat tanınmalıdır. Dijital platformlar, medya çeşitliliğini ve bağımsız haberciliği tehdit eden politikalarına derhal son vermelidir. Google'ın medya kuruluşlarını ekonomik olarak zor durumda bırakan ve halkın haber alma hakkını sınırlandıran politikalarına karşı net bir duruş sergileyeceğiz." dedi. Açık kaynaklardan konuyla ilgili süregelen tartışmalar ve haberler incelenebilir.