"Dağlık alan olmamasına rağmen Pendik bağlantı yoluna gereksiz yere tünel yapıldı" iddiası

Aras Fırat Tekeş / 27.04.2025
İstanbul

Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde inşa edilen karayolu tünelleri, manipülatif içeriklere konu ediliyor. Coğrafi koşullara ve lojistik planlara yer verilmeden yapılan paylaşımlar, sosyal medya kullanıcılarını yanlış yönlendiriyor.


Bilginin Doğrusu Cebinizde:

Yanıltıcı içerikler her yerde! Sosyal medyada önünüze düşen dezenformatif haberlerin doğruları her gün telefonunuza gelsin isterseniz, bağlantıya tıklayın: Teyit Hattı’nın WhatsApp kanalına katılın.

ARKA PLAN VE İDDİALAR

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Erzincan Milletvekili Mustafa Sarıgül, 27 Nisan tarihinde X hesabından (eski adıyla Twitter) bir tünel girişinde kaydettiği videoyu paylaştı. "Şu an İstanbul, Pendik'teyim. Bakın, burada bir tane dağ yok. Dağ olmayan yere tünel yapılmış. Bu kadar masraf edilmiş. Sakaltutan'da niye tünel yok?"    ifadelerini kullanan Sarıgül'ün videosu, yaklaşık 330 bin görüntüleme aldı. 

Görüntü, çok sayıda sosyal medya kullanıcısı tarafından alıntılanarak benzer ifadelerle yeniden paylaşıldı.

Paylaşımın altına yorum yapan bazı X kullanıcıları, bu tünellerin Sabiha Gökçen Havalimanı’na yeni pist eklenmesi kapsamında inşa edildiğini yazdı.

BULGULAR

İddiaların 2018 yılından beri aralıklarla gündeme geldiği görüldü.

Bir kişi, 2018'de çektiği videoda tünel için "Dünyada ilk ve tek, açık havaya yapılmış olan, herhangi bir dağa oyulmadan yapılmış olan tünel bu." ifadelerini kullandı. Video, o tarihlerde haber kaynakları ve sosyal medya platformlarına da yansıdı.

Yapılan incelemede, iddiaya konu olan tünelin "TEM Otoyolu ve D100 Karayolu" bağlantı yolu üzerinden geçişi sağlamak için, Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki ikinci pistin altına inşa edildiği anlaşıldı. Yolun bir tünel içine alınarak, ikinci pistin inşa edileceği alanın genişletildiği ve bu pistin diğerine göre daha uzun olmasının sağlandığı anlaşıldı.

İkinci pistin açılışı, 25 Aralık 2023 tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından gerçekleştirildi. Pistin faaliyete alınmasıyla beraber, havalimanında saatlik uçak trafiği 40’tan 80’e çıktı. Yıllık yolcu kapasitesinin ise 85 milyona çıkartılması hedefleniyor.

Uydu fotoğrafları üzerinden yapılan incelemede, tünelin giriş ve çıkış noktalarının Sabiha Gökçen Havalimanı'nda yeni inşa edilen ikinci pistin altından geçtiği görüldü. 

BULGU SETİ
  • İddiaya konu olan tünel, Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’na inşa edilen ikinci pistin altında yer alıyor.

DOĞRU MU? YANLIŞ MI?
"Dağlık alan olmamasına rağmen Pendik bağlantı yoluna gereksiz yere tünel yapıldı" iddiası gerçeği yansıtmıyor