"Badal Tüneli aynı güzergahtaki yolu 21 saniye kısaltmak için yapıldı" iddiası

Aras Fırat Tekeş / 12.04.2025
İstanbul

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın internet üzerinden eşlik ettiği, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından 19 Ocak 2023 tarihinde açılışı gerçekleştirilen Badal Tüneli'yle ilgili sosyal medyada paylaşılan bir video geçtiğimiz yıllarda tartışma konusu olmuştu. Video yeniden gerçek dışı bilgilere yer verilerek sosyal medya platformlarında dolaşıma sokuldu. 

ARKA PLAN VE İDDİALAR 

Amasya'nın Gümüşhacıköy ilçesindeki Badal Tüneli'ni kullanan bir sürücü çektiği videoyu sosyal medya hesabından paylaştı.

Videoda "Yan taraftan bir yol gidiyor. Bu yol tünelin içinden değil, yan tarafından gidiyor. Çift şeritli iki gidiş iki gelişlik bir yol. Bu da Badal Tüneli'nin girişi, 921 metre. Kaç saniye sürdüğünü siz sayın, ben saymayacağım. Burası 15 yıl sürdü. Yani minimum 10 yılı var. Yoldan dolaştığınız zaman 45-50 saniyede dolaşıyorsunuz. Buradan gittiğinizde 20-25 saniye. Bakın o yol buraya geldi ve burada birleşti. 20-21 saniye için on yıl burada hizmet verildi, çalışıldı." ifadelerini kullandı.

Bu video, Twitter başta olmak üzere çok sayıda sosyal medya platformunda paylaşıldı. Bazı kullanıcılar Badal Tüneli'nin gerçek dışı hedeflerle inşa edildiğini öne sürdü. 

BULGULAR 

Anadolu Ajansı Teyit Hattı, videoda yer alan iddiaların arka planını araştırdı. Açık kaynaklardan gerekli taramalar yürütüldü ve yetkililerle iletişime geçildi. 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile gerçekleştirilen görüşme sonucu Badal Tüneli'nin yapımındaki anahtar unsurların başında dağlık bölgedeki "güvenlik sorununun" geldiği anlaşıldı.

Bakanlıktan yapılan açıklamada "921 metre uzunluğundaki Badal Tüneli, 19 Ocak 2023 tarihinde gerçekleştirilen açılış töreni ile hizmete sunulmuştur. Projenin toplam uzunluğu bağlantı yolları ile birlikte 4,5 km'ye ulaşmaktadır. Tünel ile; keskin virajlarla geçilen ve yol ağımızda kaza kara noktası olarak tespit edilen önceki geçişin baypas edilmesi sağlanmıştır. Özellikle kış aylarında karla mücadelenin güçleşmesi ve yağışlı havalarda vadi içerisinde kalan önceki güzergahta meydana gelen buzlanmalar nedeniyle yaşanan kazaların ve yarma şevlerinden taş düşmelerinin önüne geçilmiştir." ifadeleri yer aldı. 

Google Earth üzerinden Badal Tüneli'nin yanında yer alan yolun coğrafi koşullarını incelendi. Kışın buzlanma riski taşıyan ve sık sık yola taşların düştüğü dağlık bölgenin görüntüleri aşağı eklendi. 

Keskin virajlı yollarıyla sürücülere de zor anlar yaşatan dağlık bölgede sık sık kaza yaşandığı da yetkililerden öğrenildi. Badal mevkii olarak bilinen güzergahta gerçekleşen kazalara ait basına yansıyan haberler örnek olarak eklendi.

Haber 1 

Haber 2

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yetkilileri bunların yanı sıra şu bilgileri de paylaştı

"Badal Tüneli Amasya’ya ve bölgede yaşayan vatandaşlarımıza hizmet etmesinin yanında; doğu - batı yönünde İran sınırından Bulgaristan sınırına kadar Anadolu’yu kat eden Kuzey hattında bulunması bakımından ülkemizin bölgeler ve uluslararası taşımacılık hizmetlerine de önemli katkılar sağlamaktadır. Tünel ile zamandan 24,3 milyon TL, akaryakıttan 4,1 milyon TL olmak üzere yıllık toplam 28,4 milyon TL tasarruf edilmekte, karbon emisyonunun 488 ton azaltılması sağlanarak hem ekonomik hem de çevresel faydalar elde edilmektedir."


Bilginin Doğrusu Cebinizde:

Yanıltıcı içerikler her yerde! Sosyal medyada önünüze düşen dezenformatif haberlerin doğruları her gün telefonunuza gelsin isterseniz, bağlantıya tıklayın: Teyit Hattı’nın WhatsApp kanalına katılın.

Ayrıca açılışın gerçekleştirildiği 19 Ocak 2023 tarihinde, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu yaptığı açıklamada, "Proje kapsamında ayrıca toplam 345 metre uzunluğunda 4 köprü de yer alıyor. Bu bölge artık sürücülerin korkulu rüyası olmaktan çıkmış, trafik, can ve mal güvenliği en üst seviyeye yükselmiştir." ifadelerini kullandı.

BULGU SETİ
  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Anadolu Ajansı Teyit Hattı'na açıklama yaptı. 

  • Badal Tüneli'nin kışın buzlanma riski taşıyan ve sık sık taş düşme sorunuyla karşı karşıya kalan yol nedeniyle inşa edildiği ifade edildi. 

  • Bölgede yaşanan kaza haberlerinin basına yansıdığı tespit edildi. 
DOĞRU MU? YANLIŞ MI?
"Badal Tüneli aynı güzergahtaki yolu 21 saniye kısaltmak için yapıldı" iddiası gerçeği yansıtmıyor.