Sağlık

Sigarada "düz paket" uygulaması yaygınlaşıyor

İlk kez Avustralya'da hayata geçirilen, üzerinde sadece resimli sağlık uyarılarının bulunduğu "düz sigara paketi" uygulaması yaygınlaşıyor.

17.12.2014 - Güncelleme : 17.12.2014
Sigarada "düz paket" uygulaması yaygınlaşıyor

ANKARA - Yeşim Sert Karaaslan

Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) Genel Sekreteri Efza Evrengil, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye'nin de taraf olduğu Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi'ne göre, tütün ürünü paketlerinde en az yüzde 50 oranında sağlık uyarısı bulunması ve bunların belli aralıklarla yenilenmesi gerektiğini anımsattı. 

Paketlerde yer alan çarpıcı sağlık uyarılarının tütün kullanımını azaltmak için etkili yöntemlerden biri olduğunu ifade eden Evrengil, "Reklam mecraları kısıtlandıkça, günümüzde sigara şirketleri paketin kendisini eskisinden daha da fazla reklam ve tanıtım amaçlı kullanıyorlar" dedi.

Evrengil, görsel çekiciliği yüksek şekilde tasarlanan sigara paketlerinin "mini bilboard" etkisi yaratmak üzere pazarlandığını değerlendirerek, "Satış noktalarında yapılan ticari teşhirde ise paketlerin büyük satış ünitelerinde yan yana dizilmeleriyle güçlü reklam panosu etkisi yaratılıyor" şeklinde konuştu.

Tütün ürünü paketinin bir reklam ve tanıtım aracı olmasını önlemenin en iyi yönteminin düz paket olduğuna işaret eden Evrengil, "Marka isminin standart font ve renkte yer aldığı tek tip, düz renkli bu paketlerde tek çarpıcı iletişim unsuru, büyük boyutlu resimli sağlık uyarıları oluyor. Sigara şirketlerinin ve markalarının logoları dahil, her türlü tasarım unsuru paket üzerinden kaldırılıyor" açıklamasında bulundu.

Uygulamanın, ilk olarak Avustralya'da başladığını belirten Evrengil, şunları kaydetti:

"Avustralya'nın başarılı uygulamasını, şimdi İrlanda, İngiltere, Yeni Zelanda, Fransa, Finlandiya başlatma konusunda harekete geçti. Türkiye'de de düz pakete geçiş bir an önce hayata geçirilmelidir. Çünkü, bu şekilde sigara şirketlerinin paketleri bir iletişim aracı olarak kullanmaları önlenecek ve tüketim azaltılacaktır."

Avustralya'daki süreç hazırlanan kitapta

Sağlık Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı da tütün kontrolü önlemleriyle Avustralya'da 1990'lı yıllardan itibaren düşme eğilimi gösteren sigara tüketiminin, 2012 yılında hayata geçirilen "düz paket" uygulamasıyla daha da gerilediğini söyledi.

Türkiye'nin düz pakete geçiş konusunda resmi açıklama yapan 10 ülkeden biri olduğunu dile getiren Dağlı, "Avustralya'nın geliştirdiği düz paket şablonunun Türkiye'de de biran önce uygulanmasını arzu ettiklerini vurguladı.

Bu arada, tütün ürünlerinin kullanımının azaltılabilmesi için önemli çalışmalara imza atılan Türkiye'de de "düz paket" uygulaması için hazırlıkların yapıldığı ve uygulamaya geçirileceği duyurulmuştu.

Düz paket nedir?

Düz paket, ambalajın standardizasyonu anlamına geliyor. Tüm imgeler, logolar ve benzeri görsel unsurlar ambalaj üzerinden kaldırılıyor.

Sadece markanın adı, ürünün adı, üreticinin adı ve irtibat bilgileri, ürün miktarı ve yasal olarak zorunlu diğer bilgiler ve işaretlerin (sağlık uyarıları ve bandrol gibi) ambalaj üstünde yer almasına izin veriliyor. Bu bilgiler belirli font ve boyutlarda paketin üzerinde yer alıyor. Ambalajın kendisi de yine belirli biçim ve boyutta oluyor, belli malzemeden yapılıyor.

Anadolu Ajansı web sitesinde, AA Haber Akış Sistemi (HAS) üzerinden abonelere sunulan haberler, özetlenerek yayımlanmaktadır. Abonelik için lütfen iletişime geçiniz.
İlgili konular
Bu haberi paylaşın